Cakar-cakar Fikir (1)


1.34 a.m. 
"What, Dinner Not Ready Yet?" 1893

♫Alex Turner-Submarine[EP]

Mengantuk. Tapi ada banyak lagi yang perlu aku telaah, sebenarnya sudah lama aku tak benar-benar menyelam dalam pembacaan. Apa-apa buku. Mungkin ada tapi cuma sebentar. Kadang-kadang aku merasakan dunia ini berputar terlalu cepat, aku terlalu rindu pada hari esok yang tak pasti. Impian tentang hari esok itu lebih kuat kerana aku belum melakukan apa-apa kesalahan lagi ataupun kesalahan belum memilih aku.  Tadi aku mencari tentang sejarah kehidupan perempuan di barat tahun 1800 semasa feminis baru nak up. Apa yang aku dapati, golongan gereja sangat menyekat dan sibuk hal-hal wanita. Segala kegiatan yang perempuan buat eventhough dalam ruang peribadinya ada campur tangan lelaki dan semuanya serba politik. Memang projek penyelidikan aku tentang wanita dalam karya. Apabila aku membaca hal-hal ini aku terfikir pada satu istilah yang dipanggil ‘meritocracy’. Feminis sekarang banyak menuntut peluang supaya perempuan boleh diberikan ruang dan platform bagi suaranya didengari. Hal ini menjadikan pemilihan sesuatu ruang itu berdasarkan gender dan diversity semata-mata tanpa mempedulikan meritocracy iaitu kelayakan. Adakah apa-apa pengadilan tentang sesuatu perkara benar-benar melebihi lelaki? Ataupun wanita lebih diprejudiskan oleh situasi menjadikan wanita agak kurang dalam apa-apa medan dan bidang. Malahan, kesusasteraan sekalipun. Aku juga kadang-kadang jadi keliru. Mungkin esok lebih baik.

Popular Posts