Adakah Membaca itu 'cool'?
Mouni Feddag |
Saya
tidak pasti samaada adil mahupun tidak untuk saya katakan bahawa membaca adalah
satu budaya yang nampak ‘cool’ dan ‘trending’ pada masa kini. Apalagi buat millennials.
Saya ada terjumpa artikel tentang kajian secara purata rakyat Malaysia membaca
15 hingga 20 buku setahun. Maknanya walaupun membaca mungkin nampak seperti ‘trending’
ia tidaklah lagi mencapai satu tahap pop culture. Saya sendiri tak berani
mengakui bahawa saya seorang ulat buku. Tapi saya memang seorang pembaca.
Budaya
membaca bagi saya, bukanlah sesuatu yang boleh timbul secara tiba-tiba. Ia perlu
dipupuk mungkin daripada kecil, ataupun ketika di bangku sekolah. Seingat saya,
saya mula membaca apabila saya mula mengenal huruf. Saya agak lambat celik
huruf mungkin kerana saya selalu keliru bentuk huruf seperti b dan d, ataupun m
atau n. Cuma bezanya, kerana dibesarkan dengan cerita Sang Kancil dan Buaya
oleh abah secara lisan sebelum saya tadika lagi, ketika masuk ke sekolah saya
jadi teruja masuk ke pusat sumber mengaut cerita-cerita fiksyen pada buku-bukunya.
Malah seingat saya, saya pernah memenangi anugerah Nilam ketika darjah dua (atau
tiga). Kalau ditanya pada ketika itu, saya tentu berani mengaku diri saya
sebagai ulat buku!
Saya
merasakan zaman kegemilangan saya membaca buku berlaku daripada sekolah rendah
sehingga ke tingkatan 4. Selepas itu, saya mula semakin lambat membaca. Maksud saya
sebagai zaman kegemilangan itu, saya boleh membaca 10-15 buku dalam sebulan. Pada
ketika itu, bacaan saya adalah buku fiksyen Bahasa Melayu dan Inggeris,
spesifiknya buku novel picisan dan chick-lit. Membaca buku Bahasa Inggeris pula
bermula dengan buku ringan untuk teens (sebab ketika itu, saya ingin menguasai Bahasa
Inggeris). Kemudian, saya mula membaca buku yang lebih berat non-fiksyen yang
bercerita tentang ideologi, politik dan semasa. Ketika itu, saya baru mula
membaca puisi dalam kelas sastera dan jatuh cinta padanya sehingga kini.
Saya
akui, salah satu sebab saya memilih sastera sebagai bidang utama di universiti disebabkan
minat saya terhadap membaca. Tapi, ironinya, saya menjadi orang yang paling
malas membaca ketika di universiti. Ia sangat melucukan apalagi, saya
memerlukan bacaan yang lebih luas ketika menceburi bidang sastera. Ketika itu
saya merasa lemau dan lunyai menghabiskan bacaan bagi sebuah buku. Tapi ada
satu genre yang tak pernah saya henti baca; puisi. Bagi saya puisi adalah entiti
yang menyelamatkan saya daripada berhenti membaca. Saya mula berjinak semula
dengan buku–buku genre lain dua tahun kebelakangan ini. Walaupun saya semakin
lambat membaca, hairannya saya menjadi semakin banyak membeli buku. Dengan
alasan, nanti akan ada masa untuk baca, kena beli sekarang, lain kali boleh
selak. Saya boleh katakan saya sudah habiskan wang hampir beribu untuk membeli
buku.
Saya
merasakan usaha Kementerian Pendidikan untuk menjadikan tempoh sepuluh tahun
Malaysia sebagai Dekad Membaca Kebangsaan adalah untuk merayakan kemenangan gelaran
Kuala Lumpur sebagai “Ibu Kota Buku Dunia 2020” oleh UNESCO. Bagi saya, kajian
Picodi mengatakan rakyat Malaysia mendapat tempat ke 6 sebagai pembeli buku
terbanyak di dunia tidak menjanjikan bahawa rakyat Malaysia membudayakan sikap membaca.
Sebab itu, kerajaan menggesa rakyat untuk berkongsi #malaysiamembaca di laman
media sosial. Jadilah membaca seperti saya katakan tadi sebagai sesuatu yang ‘cool’
dan ‘trending’.
Walaupun
saya merasa sedih kerana sudah tidak membaca terlalu banyak buku dalam sebulan
mahupun setahun sekalipun. Saya berpandangan bahawa kualiti bacaan saya lebih
meningkat sekarang berbanding dahulu. Misalnya, dahulu saya hanya membaca tapi
tidak menulis. Tapi sekarang, setiap kali saya membaca satu-satu buku, saya
akan menulis walaupun sedikit ulasan, idea dan pengisian bacaan saya. Saya akui
membaca lebih banyak buku sangat bagus, tapi bagi saya tanggungjawab kita
bukanlah hanya setakat membaca sahaja. Kita harus berfikir, menyusun pendirian,
mencampur-tolak idea daripada satu buku ke buku lain, menghibrid pandangan,
membeza-banding, mengupas makna dan tentu sekali berdiskusi.
Adakah
kuat membaca bermaksud kita lebih bijak daripada orang lain? Mungkin ya dan
mungkin tidak. Kita perlu melihat dengan lebih mendalam, tentang kualiti buku
yang dibaca, adakah buku tersebut menimbulkan pemikiran kritikal bukan hanya
bernaung pada isu picisan tapi tentulah sekali lebih mendasar. Saya tertarik
pada kata-kata John Locke bahwa, membaca boleh mencantikkan minda dengan kebendaan
ilmu tetapi dengan berfikirlah kita boleh memahami dan mencerna minda kita. Namun
begitu, saya tidak ingin bersikap prejudis kepada orang yang membaca buku fun
dan ringan, bagi saya itu adalah usaha yang baik sekiranya kita ingin
membudayakan membaca. Saya fikir, kita memerlukan hal-hal ringan dan berat
dalam bacaan untuk menyeimbangkan pemikiran kita.
Terdapat
satu cadangan tentang membaca yang mungkin boleh Malaysia capai dalam 20 tahun
ini, iaitu untuk membangun satu bandar/kota ilmu. Cadangan membangun bandar
ilmu bagi saya merupakan cadangan idealistik memerlukan kerja keras daripada
kerajaan dan masyarakat. Saya tertarik dengan tulisan Ahmad Mohamad Said
bertajuk, “Merealisasikan Madinat Al-‘Ilm (Bandar/Kota Ilmu)”. Tulisan ini
diterbit oleh Kolej Dar Al-Hikmah dalam buku Pembudayaan Ilmu pada tahun 2009
(sepuluh tahun lepas). Konsep Bandar Ilmu secara fizikalitinya iaitu
membangunkan teknologi, kemudahan, infrastruktur yang berasaskan ilmu. Hal ini
bertujuan untuk menggiatkan interaksi ilmu, meluaskan jaringan di antara sekolah
dan universiti. Secara psikologinya, Bandar Ilmu menggagaskan idea ke arah mewujudkan
komuniti yang pro-ilmu, pro-membaca seolah-olah ketika zaman Yunani dengan
perkembangan kota Athens, ketika pemerintahan kerajaan Abbasiyyah di Banghdad
ataupun zaman Pencerahan (Enlightment).
Ahmad
Mohamad Said dalam tulisannya ini telah mencadangkan Bangi sebagai Bandar Ilmu.
Menurutnya, Bangi sebagai Bandar ilmu merupakan cadangan yang wajar kerana telahpun
wujud banyak dan pelbagai prasarana asas dalam bentuk institusi-institusi ilmu –
pendidikan, penyelidikan dan latihan – di Bangi sendiri dan di kawasan-kawasan
persekitarannya meliputi Kajang, Semenyih, Serdang, Sungai Besi, Bukit Jalil,
Cyberjaya dan Nilai. Cadangan ini dikemukakan pada 10 tahun lepas! Kebetulan pula,
saya sendiri menjadi warga Bangi selama empat bulan ini beranggapan bahawa
cadangan beliau ini wajar dan boleh direalisasikan. Dengan tambahan beberapa entiti
penerbitan lain seperti Kafe Buku Oakheart, Jejak Tarbiah dan Dubook Store di
Bandar Baru Bangi. Mungkinkah boleh kita berjaya mencapai idea ini?
Membaca
adalah satu hal, membina Bandar Ilmu satu hal yang lebih besar. Bagi saya,
Bandar Ilmu boleh dibangunkan apabila kita dapat merapatkan jurang di antara
kaum elitis akademik dan masyarakat iaitu dengan mengemukakan ilmu pengetahuan
yang lebih membumi dan lebih mudah diserap masyarakat. Bagi saya untuk
menembusi budaya ilmu dan membaca kepada millennials lebih mudah berbanding
kepada golongan marhaen lain seperti orang tua-tua di kampung. Tapi tidak
mustahil juga ia menjadi sebaliknya.
Comments