Pada Filem No.4

credit

Aku tertanya kenapa lelaki boleh begitu serius sekali. Mereka ada satu benda lembik yang tergantung di luar tubuh, yang naik dan turun ikut suka hati. Pertama sekali, ada benda tu di luar tubuh sudah cukup bahaya gila. Kalau aku lelaki aku akan jalani kembiri kompleks dengan hebatnya sehingga pada satu tahap aku tak boleh buat apaapa. Kedua, ketakkonsistennya, macam bawa sepeluang jam penggera atau sesuatu. Kalau aku lelaki aku akan selalu ketawakan diriku. Jenaka mungkin adalah sesuatu yang ditemui oleh spesis-spesis jantan melalui anatomi mereka sendiri. Tapi lelaki sangat serius. Kenapa? Kenapa keganasan? Kenapa kebencian? Kenapa perang? Kalau orang nak buat perang, mereka patut buat satu perang warna, dan cat bandar sesama sendiri waktu malam dalam merah jambu dan hehijau. Lelaki ada bakat pelik dalam buat satu kejemuan daripada tiap yang mereka sentuh. Seni, lukisan, arca, macam siapa doh nak sebesi tuang perempuan, misalnya.

Yoko Ono
(Terjemahan sebahagian daripada Pada Filem No.4 - grapefruit)

Comments

Popular Posts