Solitud


Dalam solitud kita yang asing dan sendiri. Aku yang sendiri.  Kita berbual seakan kenal lama. Seakan kita ingin mengenal lama kita berbual. Lebih banyak masa medsos ditutup untuk sebuah ruang solitud.  Tapi lebih banyak masa ruang solitud diceroboh enzaiti.  Hari-hari puisi ditinggalkan.  Sekarang hanya hari enzaiti. Ya, boleh jadi sehari itu bermula dengan jog di taman,  kemudian brunch, semua kengkawan tak bertanya "Okay ke?" sebab hantaran selfie siang tadi dah tunjuk okay.  Aku membaca dwibuku puisi dalam sehari.  Dan menulis puisi.

Tapi,  malam tiba-tiba bersolitud dan semua bayangan maut disambut seperti perbualan sehari-hari. Aku yang asing dan sendiri. Kekasih hanyalah kekasih, tak lebih. Aku tau kekasih hanyalah kekasih dan bukan lebih. Dan kekasih akan datang dan pergi seakan, ingatan akan datang dan pergi, dan aku harap ya Tuhan, kedukaan akan datang dan pergi. Kenapa kita saling mengenal, kemudian saling cinta lalu pula saling melukakan? Akhirnya aku hanya menulis beberapa baris puisi. Daripada puisi aku datang dan kepadanya kukembali. 

Segala yang habis
hampa— kaupancung jam
seakan dapat memercik darah
dari leher waktu
segera mengalir kering. 

Segala yang resah
basah— kaupatahkan skrin
seakan dapat memijak bayangan
dari ingatan malam
segera reput pergi. 


Comments

Popular Posts