Belajar hidup


Saya ingat segala sentuhan dalam menulis sudah hilang. Tapi sebenarnya lebih banyak saya yang beredar keluar daripadanya. Terus membaca. Membaca membawa kepada ingatan dan tempat tempat gelap. 

Saya jatuh suka dengan seseorang untuk bakal ditinggalkan. Selalu dan sudah biasa kalah dengan senyuman. Dia kata dunia sedang tenat, dan tak perlu berkasih lagi, sudah terlewat. 

Pertama kali saya setuju dan gembira dengan pesimisme dalam beberapa bulan ini. Saya tak mudah ketawa dengan komedi slapstik. Ia selalu digambarkan dengan kemalangan dan apabila pelawak kesakitan semua penonton sedang tertawa dengan cedera. Sekarang saya adalah seorang penonton yang saya benci. 

Setiap hari saya pastikan diri saya ketawa. Ini penting. Sekarang, tali hanya tali dan bangunan tinggi hanya bangunan tinggi. Saya dah lupa cara menangis dan saya akan tonton filem sedih supaya saya kenal apa maksud derita.  

Kita akan hidup panjang, kawan. Terus belajar hidup sehingga 80 tahun dan tetap mencari jalan pulang.


#HariPencegahanBunuhDiri



Comments

Popular Posts